Indahnya Hidup Berusrah - Ulasan buku

SMS terkini Sdr Aszmi dari Bukit Gantang: "Mesyuarat MTD tadi telah lantik ana sebagai Ketua Keselamatan DUN Trong kerana perkembangan semasa, SB kacau muslimat kita setiap hari, ada perayu undi kita diugut sampai ada yang berani menyentuh muslimat kita. BN sudah mula kacau dan cabar kita. Mohon bantuan sahabat pemuda Selangor, tolong datang segera!"

Sudah acapkali saya gagal menghabiskan membaca beberapa buku, ada yang sampai lumat kulitnya dek kerana 'quriosity' anak-anak yang sedang membesar. Sampailah saya berazam untuk menghabiskan sekurang-kurangnya sebuah buku untuk awal tahun ini, lalu saya beli sahaja buku nipis yang ada nilai tinggi isinya. Pilihan saya ialah: Memoir Jihad Anak Melayu di Afghanistan karangan Zainon Ismail.

Kisah jihad dan syahid mungkin satu kisah yang biasa diceritakan lewat makalah-makalah tokoh perang Palestin, Iraq dan negara Islam lain yang bergolak. Tetapi memoir jihad ini berbeza sedikit kerana ia adalah memoir seorang anak melayu yang lahir dan membesar di Malaysia yang memilih untuk pergi berjihad di negara asing yang tiada kaitan sejarah dalam hidupnya!

Yang menarik perhatian ialah perjalanan anak muda as-Syahid Fauzi meniti pengalaman hidup yang asing dari pergolakan dan peperangan, tiada suasana keterpaksaan, bahkan dihidang suasana kehidupan yang terbentang luas dengan peluang meraih keuntungan dunia. Beliau memilih untuk pergi berjihad, menggalang senjata berat menentang musuh bersama rakan seperjuangan yang tidak berkongsi walau seperenggan bahasa pun!

Anak muda ini bukan lahir dari mana-mana universiti atau kolej atau diajar oleh profesor juga doktor, tetapi beliau lahir dari sebuah usrah yang dididik oleh seorang naqib biasa yang benar-benar tulus dan ikhlas. Sampai terpana dalam sanubari anak usrahnya untuk memahami hakikat jihad dan pengorbanan yang jauh untuk digapai penghayatannya walau oleh seorang alim sekalipun.

Ya, seorang alim pun sukar untuk memahami hakikat jihad dan pengorbanan itu kerana terlalu asyik diulit intan! Tetapi ia segar dalam usrah yang disertai as-Syahid Fauzi dan rakan-rakannya itu. Mereka sama-sama berusaha mengerah setiap sen untuk dibelanjakan bukan untuk jalan jihad orang lain, tetapi untuk mengangkat diri mereka sendiri agar boleh mengembara untuk sebaris dengan mujahidin!

Begitulah hebatnya as-Syahid Fauzi dan rakan-rakannya. Sebenarnya untuk melahirkan individu seperti beliau adalah melalui usrah. Usrah yang ikhlas naqibnya, tulus ahlinya, indah ukhuwahnya, jitu pengorbanannya, aula aktivitinya. Usrah seperti ini rupanya bukan khayalan, bukan teori dan bukan sangkaan ia berlaku dan dibuktikan!

Usrah yang nilainya seperti ini perlu diwujudkan, digerakkan dan disuburkan. Ayuh bermimpilah kita semua untuk menganggotai usrah yang begitu. Semoga mimpi kita itu jadi nyata, seperti nyatanya mimpi-mimpi as-Syahid Fauzi berasmara dengan bidadari syurga itu. Al-Fatihah..

0 ulasan: