Lewat PRU-13, tiada siapa nafikan Himpunan BERSIH itu telah mencipta gelombang yang benar-benar menghempas tembok UMNO-BN sehingga musnah sebahagian besarnya termasuk kubu-kubu kuatnya seperti di Selangor.

Ketika berlaku Himpunan BERSIH itu bukan sedikit kecaman diterima oleh pimpinan Pakatan Rakyat (ketika itu Barisan Alternatif) yang cuba dikaitkan dengan isu keganasan, demonstrasi jalanan sehinggalah gelaran monyet kepada peserta-peserta BERSIH. Namun, itu semua sedikit pun tidak menyekat gelombang BERSIH.

Kemudian diteruskan pula dengan gelombang HINDRAF. Nasib himpunan HINDRAF lebih malang lagi sehingga pemimpinnya di'ISA'kan. Tindakan-tindakan agresif kerajaan hanya menyemarakkan gelombang rakyat sehinggalah kekalahan teruk BN di tempat-tempat tertentu.

Kini, gelombang baru pula sedang dicipta. Penciptaan gelombang ini nyata berbeza dari gelombang-gelombang terdahulu. Isunya berbeza, orangnya berbeza dan tanggapannya pun berbeza.

Gelombang ini sedang diketuai oleh MB Ir Nizar. Auranya sangat berbeza dari aura pemimpin yang memimpin himpunan-himpunan terdahulu. Gelombang ini dicipta sedikit demi sedikit, isunya digarap dari semasa ke semasa, kefahaman rakyat dibina lebih mendalam, kemuncaknya belum dapat dilihat. Tapi rakyat mengharapkan ia sangat hebat!

Mungkin gelombang inilah yang akan betul-betul meranapkan semua sisa BN yang ada. Mungkin gelombang inilah sebenarnya gelombang rakyat. Ia bukan dicipta sesiapa, bukan juga dirancang sesiapa. Ia adalah milikNya. Doa kita untuk kemenangan Islam.

0 ulasan: