Ahli DPPK Bertempur di Medan Paintball

Program ini disertai 36 Pemuda dari 4 DUN yang berlangsung di Pusat paintball Taman Pertanian Malaysia Bukit Cerakah Shah Alam. Peserta terlebih dahulu diberi taklimat oleh pemilik Pusat Paintball, Raja Aznir berkaitan penggunaan senjata paintball yang digunakan.

Taklimat ini termasuk ciri-ciri keselamatan yang harus dipatuhi, ia bagi memastikan tiada kemalangan yang serius berlaku memandangkan peluru `pellet' untuk senjata yang digunakan mampu mencapai kelajuan sehingga 300 kaki sesaat.

Peserta kemudiannya dibahagikan kpd 4 pasukan (Gaza, Hamas, Hizbullah & Mujahideen) yang berentap sesama sendiri dalam beberapa permainan objektif (Objective Game) yang telah disusun.

Dua permainan pertama berbentuk latihan untuk menyesuaikan diri dengan Paintball dinamakan `Elimination game' dimana kedua-dua pihak cuba menyerang & menghapuskan lawan satu demi satu di kubu masing-masing sehingga menang.

Dua permainan terakhir di dalam hutan dinamakan `Retrieving Flag' dimana 2 pihak yang bertarung cuba mendapatkan bendera oren untuk mencapai kemenangan.

Disini kumpulan Hamas yg diketuai SU DPPK menunjukkan kehebatan dengan kemenangan 2-0 ke atas Hizbullah, manakala kumpulan Gaza dan Mujahidden seri 1-1.

Program ini selain mendedahkan ahli-ahli Pemuda Kapar kepada sukan baru berbentuk `adventure' ia dapat memupuk semangat setiakawan di kalangan pemuda, merapatkan ukhuwwah, meningkatkan disiplin, belajar merancang strategi dan mendengar arahan bagi mencapai kemenangan disamping merasai sendiri bagaimana hidup dalam suasana peperangan sebagaimana saudara kita di Gaza.

Beberapa ahli pemuda turut merasai kepedihan & kesakitan terkena peluru `pellet' yang meninggalkan kesan pada kulit (lihat gambar) termasuk luka yang mengakibatkan pendarahan kecil. Ini turut memberi tambahan rasa keinsafan perjuangan di Palestin yang dihujani peluru hidup.

Program sebegini wajar diteruskan dari masa ke semasa, mungkin di masa akan datang program adventure lain seperti sukan `Go-Kart', Canoe-Kayak, Gliding dsb dapat diperkenalkan.


HMH

0 ulasan: