DALIL JIHAD

Firman Allah:

Maka berperanglah kamu di Jalan Allah, tidaklah kamu dibebani melainkan dengan kewajiban kamu sendiri. Kobarkanlah semangat para Mukmin untuk berperang. Mudah-mudahan Allah menolak serangan orang-orang yang kafir itu. Allah amat besar kekuatan dan amat keras siksaan-Nya. [Surah An-Nisa 4:84]

Sabda Rasulullah saw:

Dari Salamah bin Nufail Al-Kindy Radhiyallahu Ta'ala 'Anhu ia berkata:Aku duduk disisi Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Lalu ada seorang berkata: "Wahai Rasulallah orang-orang sudah menambatkan kuda, mereka telah meletakkan senjata, mereka juga berkata,"Tidak ada jihad, perang telah berakhir." Maka Rasulallah Shallallahu 'alaihi wa sallam berpaling menghadap orang itu dan berkata, "Mereka bohong! Sekarang, sekaranglah telah datang [zamannya] berperang! "Mereka bohong! Sekarang, sekaranglah perang akan tetap berterusan! Akan senantiasa ada sekelompok umat dari umatku, mereka berperang kerana kebenaran, dan Allah mencondongkan hati suatu kaum pada mereka dan memberi mereka rezeki dari kaum itu. Hingga datang hari kiamat dan hingga datang janji Allah. Padahal, pada ubun-ubun kuda terikat kebaikan hingga hari kiamat."

Abu Bakar As-Siddiq:

Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad melainkan Allah akan menimpakan kehinaan keatas mereka.

Ibnu Taimiyyah

Selepas iman, tiada apa yang lebih penting (wajib) dari menentang musuh-musuh yang mengganas, memusnahkan Islam dan kehidupan umat Islam."

Asy-Syahid Abdullah Azzam

Mereka yang percaya bahawa Islam boleh berkembang ke arah kejayaan tanpa Jihad, Peperangan dan Darah adalah sekadar bermimpi dan tidaklah mereka itu memahami sifat sebenar agama ini. Kehormatan seseorang Da'i, pengaruh Islam dan maruah serta harga diri umat Islam tidak akan dapat diperolehi tanpa Jihad.

--
turntoAllah

0 ulasan: