Himpunan 100k PPSMI.. Dimana Himpunan GMI?

Agak terkilan juga bila menghadiri sesi taklimat tertutup Penerangan PAS Pusat Maklumlah, apa yang diharapkan ialah isu kerajaan PR di Perak dan isu-isu lain sebagai tambahan akan diberi penerangan supaya jentera penerangan parti dapat bergerak dalam mekanismenya sendiri.

Tetapi tumpuan lebih terarah kepada isu PPSMI. Bukanlah nak mengatakan isu pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ini tidak penting, tetapi sekadar berpandangan ia adalah sub-isu kepada isu krisis perlembagaan yang lebih besar untuk kita hadapi.

Lebih malang lagi isu ini tidak dikongsi bersama oleh banyak pihak terutama rakyat di bandar, rakyat bukan berbangsa melayu dan rakyat yang tidak merasa isu bahasa akan mengancam mereka. Lantas, idea untuk menghimpunkan rakyat sejumlah 100,000 berarak ke Istana Negara untuk menyampaikan memorandum ini akan menemui jalan sukar dan mungkin gagal.

Waktu yang singkat untuk menggerakkan rakyat pada 7 Mac 2009 ini juga dilihat terlalu singkat, berbanding Himpunan BERSIH yang dipromosikan sekurang-kurangnya 2 tahun sebelum ia berlaku.

Sekadar berpandangan, agar himpunan ini diubah kepada 'Himpunan Rakyat Menjunjung Perlembagaan' dengan mencantumkan isu PPSMI dengan isu-isu lain yang mempunyai dasar yang sama seperti Gerakkan Mansuhkan ISA dan krisis perlembagaan di Perak.

Ini dapat menarik perhatian rakyat yang perihatin terhadap isu negara tanpa terbatas kepada isu-isu tertentu, kaum tertentu dan golongan tertentu sahaja. Dengan pelbagai mekanisme penerangan bekenaan PPSMI, GMI, isu Perak dan sebagainya dijangka lontaran isu akan lebih mudah difahami dan menarik simpati rakyat untuk berarak ke Istana Negara nanti.

Semoga dapat diambil perhatian dan perhalusi dengan kebijaksanaan pimpinan Pakatan Rakyat.

0 ulasan: